Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

čtvrtek

Ve znamení touhy

Stříbrný vítr

Fráňa Šrámek

Stříbrný vítrDo této knihy jsem se pustila ze zvědavosti již před pár lety. Z důvodu toho, že jsem asi ještě nebyla dostatečně vyspělá a připravená číst toto dílo, knihu jsem na chvíli odložila. Když jsem se k ní teď vrátila, tak jsem byla velice mile překvapena. Přeci jen, některá klasická díla může číst člověk v každém věku, ale k některým musí dospět. Jsem ráda, že jsem k tomuto dílu dospěla, protože opravdu stálo za to.

Oficiální anotace z databazeknih.cz:
Lyrický román českého básníka o problémech dospívání a prvních milostných zmatků.
Chlapcova rodina, kde otec projevuje málo taktu při výchově syna, zatuchlé prostředí gymnázia, maloměsto se svojí pokřivenou morálkou - to vše hrdiny zrańuje a nutí ke vzpouře. Jak nabývá prvních, často trpkých zkušeností, ztrácí svou bezbrannou přecitlivělost, ale neztrácí víru v krásu života a věčné mládí.

Toto dílo může být pro některé čtenáře náročné svou metaforičností. Již název knihy vám může napovědět, že se jedná o metaforu. Když se začteme, tak odhalíme, co všechno autor považoval za stříbrný vítr. Každý ve stříbrném větru může spatřovat něco jiného. U někoho to může být nezkrotná touha, u jiného může jít třeba o nenaplněná přání. V tomto díle jde hlavně o touhu.

Musím říci, že mě velice zaujaly jazykové prostředky, kterými se autor snažil popsat pocity hlavní postavy. Můžeme zde najít spoustu barev, které nám jednotlivé nálady a pocity přibližují. Nebudu se tajit tím, že jsem se v některých situacích v hlavním hrdinovy viděla.

Kniha monitoruje období dětství a dospívání hlavního hrdiny. Hlavně v druhé zmiňované části si můžeme povšimnout silných emocí, které na nás při čtení působí. Můžeme pozorovat smutek, rozčílení, zamilovanost, radost, škodolibost, ale i spousty dalších. Ten, kdo má rád psychologické čtení a nevadí mu klasická literatura, tak si myslím, že s touto knihou nesáhne vedle.

Na díle mě trošku mrzelo, že jsem asi zrovna vzala do ruky špatný výtisk, protože se zde vyskytovala spousta jazykových chyb. Myslím si však, že se nejedná o chyby autora. Chyby však nijak nebránily v tom, abych knihu dočetla.

Bibliografické údaje:
Žánr:                       Literatura česká - Romány
Rok vydání:            1976, 1. vydání originálu: 1892
Počet stran:             340
Nakladatelství: Československý spisovatel
Ilustrace/foto:         Jitka Kolínská
Autor obálky:         Zdenek Seydl
Vazba knihy:          vázaná s přebalem
Náklad:                   45 000 ks
ISBN:                     22-089-76

5 komentářů :

  1. Odpovědi
    1. Danuš, děkuji za Tvůj příspěvek. Mám velkou radost, že je stále více a více lidí, kteří milují českou klasiku. A zjistila jsem, že i u mě patří Fráňa Šrámek na přední místa žebříčku Top česká klasika.

      Vymazat
    2. Mně se líbí především jeho básnická sbírka Modrý a rudý, třeba hned v úvodní básni Píšou mi psaní, poslední sloka:

      "Pomašíruju,
      zpívat si budu:
      modrý rezervista,
      rudý anarchista,
      v modré dálce rudý květ,
      oh, rudý květ….!"

      Prostě dokonalé. Tohle jsem z hlavy nedostala od gymplu. :) A taky jsem ráda, že se ještě najde někdo, kdo čte klasiku! Jen tak dále.

      Vymazat
    3. Básničky jsem od něj četla zatím jen v čítankách na základce a střední, ale určitě se nebráním načtení celého díla. Uvidíš, že jednou se dočkáš recenze i na tvou oblíbenou sbírku ;). Děkuji za tip.

      Vymazat