Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

úterý

Když se rojí smrt - Jarmila Pospíšilová

47/50

Když se rojí smrt

Jarmila Pospíšilová

Detektivní román, jenž bych vám chtěla prostřednictvím této recenze představit, mi při čtení přišel hodně netradiční nejen způsobem vyprávění, jež mě hodně mile překvapilo, ale také svým tématem, které mi přišlo nevšední a domnívám se, že jej zatím použilo vcelku málo autorů. Podle mého názoru jde o překvapivou knihu z venkovského prostředí. Přiznám se, že jsem občas nad příběhem nevěřícně kroutila hlavou, jak je možné, že se může něco podobného stát. Příběh je tak čtivý a napínavý, že se během pár chvilek dostanete až k samotnému rozuzlení celého případu a pokud ne, tak vám vyprávění nedá spát. Někdo by sice mohl dle prvních mých slov a obálky knihy říci, že se jedná o naprosto běžnou českou detektivku, jichž už nakladatelství MOBA vydalo mnoho, ale nenechte se mýlit.

Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):
Netrpělivě očekávaný detektivní román známé české autorky zavádí čtenáře do prostředí včelařů. A rozhodně nepůjde o žádnou idylku. Na počátku letních prázdnin je totiž nalezena mrtvola včelaře, který zemřel na anafylaktický šok, když byl pobodán stovkami zdivočelých a zmatených včel. Záhy je jasné, že se jedná o vraždu, včelař byl připoutaný ke stromu v bezprostřední blízkosti úlů. Podezřelých je hned několik, neboť nepřátel měl tento muž více než dost… Kdo by byl ale schopen tak hrůzného činu?

Tato kniha mě při výběru zaujala již svou obálkou. Zárukou skvělého počtení pro mě bylo nejen to, že kniha patří do mojí oblíbené edice Původní česká detektivka, ale také to, že již obrázek a název knihy ve mně vybudil spoustu otázek, na něž jsem chtěla najít v průběhu čtení odpověď a povedlo se. Jak jsem již v úvodu předznamenala, již obálka mi představila nevšední téma a o to více jsem se těšila, až se začtu. Čtenář si může dlouho klást otázky, jak je možné, že včely mohou způsobit smrt, jediné, co vám mohu prozradit je, že se to v úvodní první části knihy nedozvíte, případ se před vámi začne odvíjet až později a bude to stát za to. Věřte však, že ani delší úvod není od cesty.

To, co jsem naznačila výše, odpovídá nevšednímu způsobu vyprávění, o němž jsem se zmínila na počátku úvodního odstavce. Přišlo mi nesmírně zajímavé, že byly tak podrobně vylíčeny vztahy na vesnici, kde se děj odehrává. Mohla jsem si udělat obrázek nejen o prostředí, ale také o charakterech jednotlivých postav. Tyto charakteristiky vám poté ve finálním řešení příběhu tak zamotají hlavu... Prostě dle mého názoru skvěle zpracovaný detektivní příběh, jenž splnil svůj účel. Autorka vás bude tak dlouho vodit za nos a finální rozuzlení vás pak překvapí a zastihne nepřipravené.

Tento detektivní román vydalo v roce 2016 nakladatelství MOBA jako 240. svazek ve zmiňované edici Původní česká detektivka. Příběh se v ní postupně odvíjí na 222 stranách a jistě oceníte i její praktický formát A5. Dalším parametrem, jenž jsem při čtení hodně ocenila, bylo grafické zpracování. V knize jsou velká písmena, tudíž vám bude text krásně ubíhat před očima a bude se vám dobře číst.

Co se týče vyprávění, mohu říci, že se autorce povedlo jak po stylistické, tak i po gramatické stránce. Při čtení vás nebude nic rušit a ač si zpočátku budete říkat, že vám první část připadá zbytečná, věřte, že tomu tak není a že je jen působivým předvojem pro druhou část, v níž se na vás vše sesype. Nešlo by však o detektivní román, kdybychom nehledali vraha oběti a tady to je hodně těžký oříšek. Nejen, že vás budou trošku mást kompoziční postupy použité v příběhu, ale také právě skvělá propracovanost, již spatřuji v první části. V příběhu je použito chronologické kompozice (postupné vyprávění), paralelní kompozice (prolínání vyprávění zobrazující současně pohled na jednu událost z různých úhlů pohledu) a retrospektivní kompozice (co by to bylo za detektivku bez použití vzpomínkových partů). Ač se vám to bude zdát jako velice komplikované, věřte, že tomu tak není a že je to jen váš pocit, až se začtete, poznáte.

Tato kniha se mi moc líbila a právem patří do mojí oblíbené edice. Díky propracovanosti a čtivosti si mě dílo, ale i autorka sama získala a už se moc těším na další setkání s jejími příběhy. Četbu jsem si užila od prvního až do posledního písmenka, i když jsem si zpočátku říkala, zda první část není zbytečně dlouhá. Čtení jsem si opravdu užila, jednalo se o velice působivé oddechové vyprávění, jež je během pár chvilek přečtené. Tato kniha si ode mě zasloužila krásných 100 % a jistá doporučení ostatním čtenářům.

Pokud jste milovníky detektivních románů a napínavých příběhů, zkuste tuto knihu. Věřím, že nebudete zklamáni.

Za poskytnutí recenzního výtisku patří velké díky nakladatelství MOBA. Pokud vás recenze zaujala a budete si chtít knihu přečíst, můžete tak učinit zde.

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):
Žánr:
     Detektivky, Literatura česká
Rok vydání: , 1. vydání originálu: 2016
Počet stran:224
Nakladatelství:MOBA (Moravská bastei)
Vazba knihy:vázaná
ISBN:978-80-243-6980-8

0 komentářů :

Okomentovat